zaterdag 7 januari 2012

Vragen en Antwoord!

Hallo iedereen,

Een aantal mensen hebben mij wat vragen gestuurd. Heel erg bedank! Hier komen ze dan de vragen met antwoorden:

Hoe ziet je dag eruit?

Mijn schooldagen beginnen vroeg, ik sta rond 6 uur op en om half acht 's ochtends begint de eerste les. Rond 10 uur hebben we lunch en om 2:10 is school alweer voorbij. Dan ga ik altijd naar huis om echt te lunchen. Dan rond vier uur weer terug naar school om 2 uur lang te basketballen. Dan kom ik rond half acht thuis, ga lekker douchen en dan soms een spelletje doen met Kathy of lekker kletsen of gewoon tv kijken. En ik heb voor het eerst in een hele lange tijd een bedtijd. Namelijk 10 uur, deze heb ik mezelf gegeven anders blijf je echt niet wakker op school.

In wat voor omgeving woon je daar en hoe verschilt die van waar je in Nederland woont?


Een gigantisch verschil! Als er in Nederland een auto voor mijn huis langs rijd is dat appart...nou ja het gebeurt in ieder geval niet heel vaak. Thuis woon ik in een rustig buurtje....hier woon ik zo'n beetje op de drukste straat van Milan. En de huizen zijn hier heel anders, veel kleders en geen bovenverdieping. En in Nederland lijken alle huizen van dezelfde buurt opelkaar hier zijn alle huizen anders.

Hoe gaat het met basketballen in het team, wat is anders dan in een Nederlands team?

Hier word sprot serieus genomen en in Nederland is het meer wat lamballen. Bijvoorbeeld op dagen dat we wedstrijden hebben dan moeten we netjes gekleed naar school. Trainingen zijn beter en vaker, elke dag minimaal 2 uur in Nederland slechts 1 uur per week.

Wat doen Amerikanen in hun vrije tijd?

Ik dacht altijd dat het een stereotype was dat Amerikanen gigantisch veel tv kijken maar dat is helaas waar. Ik begin echt een hekel te krijgen aan televisie helemaal omdat 95% van de tijd er reclame op is. Onze tv staat altijd aan en vaak als ze mij de afstandbediening geven zet ik dat ding gelijk uit. En thuis in Nederland kijken we bijna nooit tv dus dat is heel anders. Wij kijken alleen tv als er iets op tv wat we echt willen zien, niet omdat we dat ding gewoon aan willen hebben. Maar dat komt misschien ook omdat veel Amerikanen het begrip "koffie drinken" niet kennen zoals wij dat kennen. Dat word hier in huis in ieder geval niet gedaan, of "borreltijd" zoals we dat bij mij in huis noemen is hier niet bekend, dat vind ik wel heel jammer.

Zijn amerikanen meer gericht op uiterlijk dan wij?

Voor zover ik weet niet. Wij Hollanders gaan sowieso modieuzer over straat, op school is het bijvoorbeeld heel normaal om in je pyjama te komen...of in je pyjama naar de supermarkt gaan, daar kijkt echt niemand van op. Dit zou ik toch echt nooit in Nederland doen.

Is winkelen anders in een mall dan in een winkelstraat?


Winkelen is hier heeeel anders natuurlijk omdat de winkels veel groter zijn maar wat ook echt super is, is dat veel winkels 24 uur per dag open zijn! Dit is ideaal! Dus als wij om 11 uur 's avonds ontdekken dat de melk op is, dan is dat geen probleem! Mall's zijn ook erg gaaf! Alles lekker overdekt en een gezellige sfeer. Maar toch vind ik winkelstraten ook erg leuk hoor en dat heb je hier eigenlijk helemaal niet, behalve dan Times Square ;)


Zit je daar meer achter de computer dan hier?

Nee, ik zit hier minder achter de computer. Maar dat komt vooral omdat ik thuis mijn eigen computer heb en hier moeten we de computer delen.


Hoe communiceren Amerikanen met elkaar, sms, facebook?

Facebook is erg populair, vooral onder de jeugd. Verder word er denk ik meer gebeld dan in Nederland en minder gesmst.


Voldoet je uitwisseling aan de verwachtingen die je vooraf had?

Ja zeker, het is heel anders dan ik verwacht had maar het voldoet er zeker aan. Ik kende Amerika alleen maar als vakantie land, maar om er te wonen is toch echt wel anders.

Noem eens een groot verschil tussen je dagelijkse bezigheden daar en toen je hier nog op school zat.

Uhm...goeie vraag, eignelijk is alles heel anders vooral door de afstanden en het gebrek aan fietspaden. In Nederland heb je toch echt wel wat meer vrijheid en zelfstandigheid. Je kunt in Nederland gewoon lekker naar de stad om te chillen. Hier zijn de door de weekse dagen echt voor school en sport, en chillen doe je maar in het weekend. 

Hoe reageert je gezin op de verschillende uitwisselingsstudenten die ze hebben gehad en nu jij?

Ik denk dat ze op iedereen het zelfde reageren. Ze willen veel van je cultuur weten en je krijgt soms de meest rare vragen. Soms moet ik ook de meest random dingen vertalen. Ze proberen denk ik elke uitwisselingsstudent zo veel mogelijk te betrekken in de familie en dat lukt ze ook. Ik voel  me echt een deel van het gezin. 

Wat vind je het mooist tot nu toe?

Dit is een lastige vraag, ik heb zo veel gave dingen beleefd. Maar het mooist vind ik toch echt het sporten. Het word zo serieus genomen en als je een wedstrijd hebt dan is dat haast geen grotere spektakel dan bij de Gasterra Flames (het beste basketbalteam van Nederland).

Werd je snel opgenomen in je familie - klas - en sociale omgeving?

Ja ik werd heel snel opgenomen in mijn gezin, toen school begon was alles eerst nog wel wat vreemd maar zodra je een lunchtafel hebt gevonden ben je een deel van de groep.

Hoe kijken klasgenoten naar je?  

Uhm dat is lastig want dat weet ik eigenlijk niet, af en toe krijg ik wat vragen over Nederland vooral over drank en roken natuurlijk. Iedereen schrikt zich kapot en word heel erg jaloers als ze horen dat je maar 16 jaar hoeft te zijn voor een drankje en een sigaret.


Wat ga je het meeste missen als je terug gaat?

Mijn gastgezin natuurlijk! 

Hoe wordt er vanuit Nederland gereageert op je uitwisseling?

Iedereen die ik erover hoor is heel nieuwsgierig en trots op me. Ik krijg alleen maar leuke reacties.

Zou je zelf na thuiskomst anderen stimuleren om naar een eventuele uitwisseling te kijken?

Ik zou dat opzich wel doen maar ik wil ook duidelijk maken dat een uitwisselingsjaar zeker niet voor iedereen is weggelegd. Je moet er echt klaar voor zijn en niet gewoon voor de lol doen. Ik hoor veel verhalen van andere uitwisselingstudenten die het niet leuk hebben omdat ze naar huis willen. Dus als  je er over denkt om dit ook te doen, denk goed na! Het is zeker niet voor iedereen.

Wat mis je het allermeest in Amerika (behalve je familie/vrienden)?

Wat ik het allermeest mis.....pffff...ik heb hier een fiets maar alles licht zo ver uit elkaar. In Nederland kan je overal makkelijker naar toe, door fietsen of gewoon met de trein. Hier gebruikt iedereen de auto en je ziet eigenlijk nooit iemand fietsen, er zijn niet eens fietspaden! 

Wat neem je mee als grootste/belangrijkste ervaring terug naar Nederland?

Voor dat ik weg ging vond ik Amerika het perfecte land en Nederland had altijd maar stome en rare regels. Dat is niet waar! Nederland is een prachtig land en daar heb ik nu veel meer respect voor. Verder ben ik denk ik een stuk volwassener geworden en kijk ik gewoon met andere ogen naar zo'n beetje alles.

Hoe is het eten daar. Ontbijt je met brood? Of is alles fast food?

Ik ontbijt met brood, zelfs nutela, omdat ik dat gewoon heerlijk vind! De eerste dag dat ik hier kwam en ik deed boter op mijn brood keek iedereen daar heel raar tegen aan. Verder is het eten hier veel simpeler het is altijd binnnen 5 minuten klaar en er word in mijn ogen niet echt gekookt. Natuurlijk is niet alles Fast Food, maar wel veel meer dan in Nederland. In Nederland ga ik misschien 5 keer per jaar naar McDonalds, en hier 3 keer per maand ofzo!

Wat is het meest Amerikaanse wat je gedaan hebt?

Ik denk Thanksgiving! Dat vieren we in Nederland natuurlijk niet en dat heb ik dit jaar voor het eerst geviert. We hadden heerlijk eten en we keken een Football game. Btw, ik dacht altijd dat voetbal de meest saaie sport was om naar te kijken maar ik had het mis, American Football is 10x saaier.

Hoe werkt een schoolbus? Is het gratis?
Ik heb geen idee hoe de schoolbus werkt. Ik maak hier geen gebruik van omdat mijn zus, Jessica, een auto heeft en ik rijd altijd met haar mee naar school. Maar toen ik golf speelde en nu met basketbal gebruik ik de bus wel als we naar wedstrijden gaan, dan verzamelen we bij school en rijden we allemaal met de bus naar de tegenstander.

Wat zal je vanuit Amerika mee naar huis willen nemen, omdat het er in Nederland gewoon niet is?

Root Beer!! 

Ze zeggen dat in Amerika altijd alles groter is, is er ook iets in Amerika wat juist kleiner is?

Uhm voor zo ver ik weet niet echt alles is hier groter. Behalve misschien de groente afdeling ;) haha grapje ;)

Kan je wennen aan de mijlen en yards, inches, enz? Of blijf je gewoon in meters en kilometer denken?

Nee, ik heb geen idee hoeveel en mijl is...ik reken niks om...gewoon omdat ik niet weet hoe ;)

Kan je wennen aan fahrenheit, of reken je heel ingewikkeld om naar Celsius?

Nou er is in Ann Arbor staat een paal die fahrenheit en celsius aan en mijn iPod geeft celsius aan dus ik hoef dat niet om te rekenen.

Wat is nu speciaal bij McDonalds in Amerika?

Het ontbijt! Dat is echt veel lekkerder dan in Nederland. Hier kan je namelijk pannenkoeken eten en dat soort dingen.


Hoe voelt het om dicht bij Johnny Depp te wonen?

Technisch gezien woon ik verder bij hem vadaan. Hij woont namelijk in Frankrijk, hij heeft ook een eigen eiland en een huis in LA maar meestal is hij in Frankrijk.

Merk je het ook dat vuurwapens daar makkelijker te krijgen zijn, of legaal zijn?

Ik merk het in zo vere dat je af en toe een winkel ziet met geweren maar dat is alles, het is echt niet zo dat iedereen hier met een geweer over straat loopt.

Wat kan je in Amerika in sociaal opzicht echt niet flikken wat in Nederland heel normaal is? (Er zijn bijvoorbeeld landen waar je het niet moet flikken om ergens met schoenen naar binnen te wandelen)

Geen idee, volgens mij zijn we daarin wel een beetje het zelfde.

Waarom zeggen Amerikanen als je ze tegen komt "How are you?" terwijl het ze geen donder intreseert hoe het met je gaat. En waarom zeggen ze niet "Hello" of "Hi"?

Ik denk omdat dit aardiger klinkt, het klinkt alsof ze meer intresse hebben en het is gewoon een manier van elkaar begroeten.

Wat is het grootste verschil tussen een Nederlandse school en een Amerikaanse?

Wat ik een groot verschil vind is dat er geen tussenuren bestaan daar heeft niemand ooit van gehoord. Verder krijg je hier cijfers voor je huiswerk en testen krijg je eigenlijk niet.


Wat valt je het meest op in je dagelijke gang van zaken?


Wat mij het allermeest opvalt is dat je niet echt tijden hebt waarop je bepaalde dingen doet. Soms word er om 9 uur 's avonds gegeten en soms om 4 uur 's middags. Er dus weinig tot geen regelmaat.


Je was al heel vaak in The USA geweest, vind je het nu toch heel anders, of was je niet verrast door de meeste dingen?


Het is heel anders, omdat als je hier op vakantie bent hang je de toerist uit. En als je hier woont dan is het gewoon je dagelijks leven...en als je hier woont leer je de mensen kennen dat doe je niet echt als je op vakantie bent.


Zo dat waren een hele boel vragen!
Heel erg bedankt en ik hoop dat ik ze allemaal zo goed mogelijk heb beantwoord!

Groetjes,
Roselique

 

1 opmerking:

  1. Erg bedankt Rose voor het beantwoorden van alle vragen. Zo weten we weer meer over hoe jij dit jaar beleefd. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen